La lectura en parella és una activitat
adreçada als alumnes de 3r a 6è que es fa a la nostra escola i que
funciona molt bé des de fa uns quants anys. L’objectiu d’aquesta
lectura entre iguals és millorar la comprensió lectora, millorar
l’autoestima mitjançant l’aprenentatge cooperatiu i afavorir el
gust per la lectura.
COM ES CONFORMEN I QUINS BENEFICIS TENEN?
La parella de lectors està formada
d’una banda, pel tutorat, un alumne amb més dificultats lectores,
que aprèn perquè rep l’ajuda permanent d'un company tutor. I per
l'altra banda, hi ha el tutor, un alumne amb bona competència
lectora, que aprèn perque ha de transmetre el què sap, fet que
l'obliga a ordenar i repassar els seus coneixements, i d'aquesta
manera, els acaba consolidant.
La interacció entre iguals és un
motor d’aprenentatge significatiu, on es creen oportunitats de
diàleg entre els dos membres de la parella i multipliquen les
oportunitats d’aprendre a través de l'enriquiment mutuu. Les
parelles estan pensades per funcionar junts al llarg del curs, el/la
mestra/e és l’encarregat de fer el seguiment i valorar la
convivència de canviar alguna parella, si s'escau.
Les funcions del tutor són, a grans
trets, les de: corregir, escoltar, i ajudar quan s’equivoca el
tutorat. I les del tutorat: preguntar quan no s'entén alguna cosa i
llegir en veu alta.
COM FUNCIONA?
Abans de començar la sessió de
lectura en parella, el tutor s'emporta a casa la lectura i se la
prepara subratllant les idees principals, buscant el vocabulari que
no entén i es prepara les preguntes de comprensió lectora.
A la classe, en primer lloc el tutor
llegeix en veu alta el text de manera expressiva, seguidament el
tutor i tutorat llegeixen alhora el text, tots dos seguint el mateix
ritme.
Quan acaben el tutorat torna a llegir
de nou el text i s’apliquen les 3 PPP (pausa, pista i premi) a on
el tutor en cas de que el tutorat s’equivoqui el farà parar,
tornarà a llegir el tros que no s’havia llegit bé i el tutor
animarà a que segueixi llegint.
Un cop s’han fet aquestes tres
lectures del text es fan les preguntes de comprensió lectora de
manera oral i altres preguntes complementàries en cas de que els
doni temps.
Per acabar el tutor torna a llegir el
text de manera expressiva i molt bé ja que se sent segur del que
està llegint perquè ho ha treballat molt. Tots dos alumnes en
finalitzar la sessió han d’omplir un full de seguiment per valorar
com han fet les seves funcions tant el tutor com el tutorat. El
mestre observa directament mentre llegeixen i intervé, si s’escau,
en la pronuncia, entonació i comprensió.
Els nens gaudeixen molt d’aquestes
lectures entre iguals!
Text: Adela Martínez (Cap d'Estudis)
Font imatges: Google plus Escola Montserrat Premià de Mar