CERCAR EN AQUEST BLOG

diumenge, 7 d’octubre del 2018

PICTOESCRIPTURA AL MONTSERRAT: UN MÈTODE INNOVADOR, CREATIU I SORPRENENT


El curs passat l'Escola Montserrat de Premià de Mar va ser una de les deu escoles de tot Catalunya escollides pel Departament d'Ensenyament per formar part de la implantació pilot d'un projecte innovador a les seves aules: la Pictoescriptura.

Què és la Pictoescriptura?
És un una nova metodologia d'aprenentatge que incorpora el pensament visual i creatiu al procés de llegir i escriure.
L'alumne es converteix en protagonista de l'aprenentatge a partir de la seva mateixa creativitat.

No es treballa amb materials predissenyats sinó que són els mateixos alumnes qui generen els continguts que desenvoluparan al llarg del curs.

I això com es fa?
Les principals eines de treball són dues.

La primera és un projecte col·lectiu de conte il·lustrat. El projecte dura tot el curs i consisteix en que els alumnes consensuin l'argument d'una història que volen explicar i, a partir d'aquesta, elaborar un text que treballaran i desenvoluparan fins a obtenir-ne una versió definitiva. Un text que finalment s'il·lustrarà i es maquetarà fins a obtenir una obra original.

L'altre eina és una plataforma digital on els alumnes treballen amb materials més o menys complexos en funció de les seves necessitats i nivell de coneixements. D'aquesta manera s'aconsegueix una major personalització en l'aprenentatge

En general, és un mètode que conecta llenguatges ja que els alumnes dibuixen per llegir, llegeixen per escriure i escriuen per dibuixar generant-se una dinàmica que es retroalimenta i fa créixer el seu interès i grau de motivació.

I els resultats?
A l'Escola Montserrat no podem estar més contents amb el mètode.
No només es van observar millores en les competències de lectura i escriptura  sinó que es va produir una explosió creativa que es va extendre per tot l'alumnat.

Els resultats del seu primer any d'implantació han sigut tan bons i satisfactoris que s'ha decidit incorporar la Pictoescriptura al projecte de centre de l'escola.




Al següent enllaç podeu veure un video de la Roser Ballesteros, creadora d'aquesta metodologia.