Com dèiem a l'anterior entrada, les Comunitats d'Aprenentatge són models d'èxit, científicament demostrats arreu del món. A casa nostra, on des de fa anys cada cop hi ha més escoles que fan aquest pas endavant, en podem trobar demostracions palpables. Serien el cas de el cas de l'Escola Joaquim Ruyra de l'Hospitalet de Llobregat o de l'Escola Amistat de Figures.
Als següents enllaços podreu trobar uns articles que en parlen:
Escola Joaquim Ruyra (El Periodico. 22/11/2016)
Escola Amistat de Figueres (El Punt Avui. 21/5/2012)
Recordem que l'eix vertebrador de les Comunitats d'Aprenentatges són les interaccions socials que tenen els alumnes i el diàleg.
Quan parlem d'interaccions socials ens referim a interaccions heterogènies i diverses. És un fet demostrat que com més interaccions variades tingui l'alumnat, ja siguin educadors, familiars o d'altres alumnes més beneficis obtindrà tant a nivell acadèmic com en l'obtenció de valors socials.
L'altre fet científicament contrastat, és que l'aprenentage basat en el diàleg millora el vocabulari, la comprensió lectora, la capacitat d'anàlisi i síntesi, ajuda a la fixació dels coneixements i al respecte entre companys.
Podríem dir que una Comunitat d'Aprenentatge té els següents principis:
1) Diàleg Igualitari
Totes les relacions dialògiques entre l'alumnat són des del respecte. Cap idea o raonament és menystenen, totes es valoren.
2) Intel·ligència Cultural
Tota persona voluntària que participa i col·labora de l'educació suma. Tothom aporta el seu bagatge, siguin quins siguin, els seus orígens, nivell d'estudis o creences religioses.
3) Transformació
Aquest principi parla de la voluntat i el compromís de tota la Comunitat Educativa per millorar i transformar l'escola i el seu entorn. És la confiança en que el canvi és possible i el pas imprescindible perquè sigui un èxit.
4) Dimensió Instrumental
Cal tenir clar que la transformació i el canvi es fan amb un objectiu clar: garantir l'assoliment de coneixements per part dels nens i nenes, garantir que assoleixen les competències bàsiques i que es diverteixin aprenent.
5) Crear sentit
La implicació de familiars i voluntaris externs a l'escola ajuda a que els valors i principis que reben els alumnes siguin compartits i tinguin una continuïtat a casa. Això reforça la consolidació dels valors que es transmeten i els dóna més sentit.
6) Solidaritat
El treball que es fa està pensat per motivar la solidaritat entre companys i companyes. Els que en saben més o tenen més facilitat en alguna matèria ajuden als que tenen alguna dificultat. Això estreny llaços i ajuda a millorar la convivència.
7) Igualtat per la Diferència
Tots som iguals en la nostra diferència, tots valuosos, tots enriquidors. Tots compartim la nostra singularitat i respectem la dels altres.
I us preguntareu, com es concreta tot això?
Doncs amb el que s'anomenen Actuacions d'Èxit. Però això ho deixarem pel proper dia.